Her kan du finde information om, hvem der kan søge om udbetaling af opsat pension, samt hvilke oplysninger ansøgningen skal indeholde.
En person med ret til opsat pension kan få den udbetalt, når Helbredsnævnet har vurderet, at personens generelle erhvervsevne er nedsat til 50 pct. eller derunder.
En forhenværende tjenestemand mv., der har ret til en opsat pension fra staten, eller en repræsentant for den pågældende med fuldmagt til at agere på dennes vegne kan starte/rejse sag om udbetaling af opsat pension på grund af erhvervsevnenedsættelse.
Sagen rejses over for Sekretariatet for Helbredsnævnet med lægelige dokumentation, der sendes til hb@naevneneshus.dk.
Når Helbredsnævnet har afgivet en lægelig vurdering af sagens lægelige akter, sørger Sekretariatet for Helbredsnævnet for at videresende vurderingen til Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, der sender afgørelsen om ret til udbetaling af den opsatte pension til den pågældende. Kopi af afgørelsen sendes til Udbetaling Danmark, der beregner og udbetaler statslige tjenestemandspensioner.
Titel: Jura og Pension
E-mail: pensionsretlig-udtalelse@medst.dk
Telefon: 3527 1313
Titel: Sekretariatet for Helbredsnævnet, Nævnenes Hus
Område: Toldboden 2, 8800 Viborg
E-mail: hb@naevneneshus.dk
Telefon: 7240 5600