Få gode råd til at spotte og udvikle kommende ledertalenter
At spotte og udvikle ledertalenter er også en del af den talentudvikling, du som leder skal have et løbende fokus på. På denne side kan du finde inspiration til, hvordan du kan sætte fokus på udvikling af ledertalenter gennem tre overordnede temaer:
1. Lær at spotte ledertalenter
2. Afsæt tid til løbende udvikling af ledertalenter
3. Gør brug af ledertalentforløb
Nederst på siden, kan du desuden finde nogle refleksionsspørgsmål til dig som leder, som du kan bruge i til at reflektere over, hvordan du bedst kan understøtte ledertalenter i din enhed.
At understøtte og udvikle kommende ledere kan både medvirke til at fastholde stærke og talentfulde medarbejdere samt aflaste dig i din ledergerning, fordi du kan uddelegere dele af dit ledelsesansvar. Desuden kan udvikling af kommende ledere medvirke til at understøtte organisationen ved at skabe medarbejdere, der er klar til at påtage sig store tværgående ansvarsområder og skabe et stærkere grundlag for lederrekruttering internt i organisationen.
Et ledertalent adskiller sig måske fra andre talenter i medarbejdergruppen; mange ledertalenter tager fx en uformel lederrolle på sig lang tid inden, de formelt får en lederrolle. Det kan hjælpe dig med at spotte ledertalenterne. Ledertalenter vil typisk naturligt tage styring på møderne, vejlede nyere kolleger, understøtte omkring onboarding, være gode til at tænke på tværs og danne et overblik, være gode til at samarbejde og danne relationer. Et ledertalent er således ikke kun en god sagsbehandler, men har også et stærkt blik for relationer, motivation og samarbejde.
I Program for ledelsesudvikling i staten (PLUS) arbejder vi med fire grundlæggende pejlemærker, der kendetegner nogle egenskaber, vi mener er vigtige for alle ledere på tværs af niveau og faglighed mv. De fire pejlemærker er:
Helhedsorientering, nytænkning, refleksion og handlekraft.
Som leder kan du med fordel kigge efter disse egenskaber, når du skal spotte ledertalenter i din enhed. – Er ledertalentet god til at tænke på tværs, tænke nyt, reflektere og handle?
At have talent for ledelse er ligesom med andre talenter noget, der skal øves og trænes løbende. Derfor er det vigtigt, at du som leder taler åbent med mulige ledertalenter i din enhed om, hvordan de kan træne ledelsesopgaven – også selvom de ikke formelt har et ledelsesansvar. Det kan være ved at give dem et onboardingansvar for nye medarbejdere eller ansvar for større tværgående projekter. Kan de fx støtte og motivere andre medarbejdere i deres enhed? Sæt spot på ledelsesdelen af opgaven og hjælp ledertalenterne med at få blik for, hvordan de kan udvikle sig til at blive gode ledere.
|
|
|
Hvis du har et ledertalent i dit team, som er afklaret om, at han/hun ønsker at gå ledervejen, kan det være en god idé at overveje et ledelsesudviklingsforløb. Der kan være mange forskellige muligheder, så det er en god idé, at tage en snak på forhånd om, hvad I ønsker at få ud af forløbet.
Talent for ledelse er det tværstatslige ledelsesudviklingsforløb for førledere i staten. Forløbet, der er en del af PLUS – Program for Ledelsesudvikling i Staten - har fokus på at udvikle talentet til at blive en god leder. I forløbet indgår bl.a. en 360 graders evaluering og en personlighedstest i form af en JTI-profil. Derudover kommer talentet bl.a. til at dykke ned i egen motivation for at gå ind i ledelse, styringsopgaven og ledelse af relationer. På forløbet opbygger talentet en stor grad af forståelse for ledelsesopgaven i staten og for sammenhæng på tværs af den statslige sektor. Desuden får talentet et unikt netværk af andre ledertalenter i staten.
|
|
|
Vil du have nyheder fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen direkte i din indbakke?
Så kan du tilmelde dig et eller flere af vores tre nyhedsbreve.
Følg Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på LinkedIn og få faglige input og viden om styrelsens arbejde.
Find os på LinkedIn her