Få gode råd til at skabe en kultur med fokus på læring og udvikling.
Talentudvikling kan ofte komme til at handle om at udvikle en enkelt medarbejder eller understøtte ’et talent’, men alle medarbejdere har talenter og udviklingspotentiale. En god måde, man som leder kan understøtte sine medarbejderes talentudvikling på, er ved at tænke bredere end på ’det enkelte talent’ og arbejde på overordnet set at skabe en kultur med fokus på læring og udvikling – et læringsmiljø. På denne side kan du finde inspiration til, hvordan du kan sætte fokus på udvikling og læring gennem tre overordnede temaer:
1. Skab et læringsmiljø,
2. Afsæt tid til løbende sparring og udvikling
3. Arbejd aktivt med udfordringer
Nederst på siden, kan du desuden finde nogle refleksionsspørgsmål til dig som leder, som du kan bruge i til at reflektere over, hvordan du bedst kan skabe en enhed hvor alle har mulighed for at udvikle deres talenter.
For at skabe et læringsmiljø er det vigtigt, at du som leder taler åbent om vigtigheden af læring og at der er åbenhed omkring fejl. Det er derfor centralt, at du som leder arbejder aktivt på at etablere et trygt rum, hvor læring, ærlighed og feedback er i centrum. Det skal være trygt for medarbejderne at tale om fejl, så erfaringerne kan omdannes til læring. På den måde gør du som leder op med nul-fejlskultur og bidrager til at skabe psykologisk tryghed.
|
|
|
|
Få mere inspiration og gode råd, til hvordan du kan skabe et godt læringsmiljø på Kompetencesekretariatets hjemmeside.
Selvom miljøet og kulturen i teamet er vigtigt for at understøtte udvikling, er den løbende udvikling af den enkelte medarbejder også vigtig. Både for den erfarne og rutinerede medarbejder og for den nyansatte eller nyuddannede. Alle medarbejdere har et udviklingsbehov og brug for både anerkendelse og udfordringer.
Hvis du vil arbejde aktivt med at udvikle dine medarbejderes talenter, er det vigtigt, at du ikke ’bare’ læner dig tilbage og forholder dig til udvikling en gang om året, når den årlige MUS/PULS-samtale skal afholdes. Medarbejderne udvikler sig hele tiden og har hele tiden brug for at blive udviklet. Det er derfor vigtigt med et kontinuerligt fokus, der med fordel kan tage udgangspunkt i jeres årlige MUS/PULS-samtale og en eventuel – dynamisk – udviklingsplan.
Udvikling af medarbejdere kan både tage afsæt i medarbejdernes egne ønsker eller i udviklingspotentiale, som du eller andre i organisationen har bemærket. Gør gerne brug af forskellige muligheder; det kan både være eksterne kurser/uddannelser, nye opgaver/ansvarsområder, nye samarbejdsflader eller lign.
Vær bevidst om at din rolle som leder ændrer sig, hver gang du udfordrer en medarbejder med nye/uvante opgaver. Selv erfarne medarbejdere kan i den sammenhæng have brug for ekstra støtte og opmærksomhed i en periode.
|
|
|
|
Når du som leder arbejder med at udvikle talenter og skabe rum for læring, er det vigtigt at sætte fokus på den læring, der ligger i at turde prøve noget nyt. Vær åben over for nye forslag og nye tilgange til processer, for netop at vise, at det ikke kun er medarbejderne, der løbende udvikler sig og lærer, men hele jeres team. Det kan være en udfordring at arbejde på nye måder og tænke i nye opgaver og arbejdsgange. Vær åben over for den usikkerhed, det skaber, og tal om hvilke risici, der eventuelt kan være. Hvis nogle medarbejdere føler sig utrygge ved at prøve noget nyt, er det vigtigt, at du rummer dem og lytter til dem, mens du stadig har øje for, at det er ved at prøve nyt og udfordre os selv, at vi opnår læring og udvikling.
|
|
|
Se videoer med Ole Mathorne, Ledelseskonsulent fra LEAD, der har forsket i succesfulde talentmiljøer.
Om Skattestyrelsens arbejde med talentudvikling, som en del af at blive en af Danmarks allerbedste arbejdspladser.
Vil du have nyheder fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen direkte i din indbakke?
Så kan du tilmelde dig et eller flere af vores tre nyhedsbreve.
Følg Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på LinkedIn og få faglige input og viden om styrelsens arbejde.
Find os på LinkedIn her