Få viden og inspiration til hybrid ledelse – en arbejdsform, hvor der delvist arbejdes fra distancen.
Hvis I på jeres arbejdsplads vurderer, at hjemmearbejde kan være et greb til at understøtte opgaveløsningen, og I derfor vil afprøve at arbejde hybridt, kan I nedenfor finde en række opmærksomhedspunkter og ledelsesgreb til personalelederen på den hybride arbejdsplads.
Som leder af en enhed, der arbejder hybridt, er det vigtigt at være ekstra opmærksom på sammenhængen i teamet og medarbejdernes muligheder for videndeling og udvikling. Endvidere er det vigtigt, at du som leder gør dig nogle refleksioner vedr. dine egne præferencer i forhold til hjemmearbejde, når der arbejdes hybridt. Dine egne præferencer kan – uden at du nødvendigvis er bevidst om det – godt komme til at spille en stor rolle for din ledelsesstil og kommunikationsform.
Nedenfor har vi samlet en række opmærksomhedspunkter og greb, man som leder kan bruge til at understøtte videndeling, sammenhængskraft og motivation, når der arbejdes hybridt. Mange af de greb vi peger på, kender man også fra daglig (fysisk) ledelse og fra virtuel ledelse, men man kan med fordel sætte ekstra fokus på dem, når der arbejdes hybridt.
Ved brug af hjemmearbejde skal opgaven være i centrum, og som leder skal du løbende forventningsafstemme med medarbejderne og opstille klare rammer og forventninger til opgaveløsningen. Medarbejderne vil typisk have meget forskellige erfaringer med hjemmearbejde, hvilket også betyder, at de har forskellige behov for ledelse, når der arbejdes hybridt. Det er vigtigt som leder løbende at forventningsafstemme med medarbejderne og opstille klare rammer og forventninger.
Det kan være særligt vigtigt at have fokus på at understøtte yngre og mindre erfarne medarbejdere i tilfælde af, at de arbejder hjemmefra både i forhold til oplæring og videndeling. Som udgangspunkt vil det oftest give bedst mening, at medarbejdere der skal onboardes er fysisk tilstede på arbejdspladsen. Samtidig kan erfarne medarbejdere, der arbejde hjemme, have behov for understøttelse til at sætte grænser i hjemmearbejde med henblik på at sikre en god opgaveløsning.
Når der arbejdes hybridt kan sammenhængskraften godt blive udfordret. Derfor er det vigtigt som leder at være ekstra opmærksom på at styrke samarbejde og kollegaskab. Gør fx brug af både virtuelle kaffemøder og fysiske stormøder.
Når der arbejdes hybridt, betyder det, at alle medarbejdere måske sjældent er til stede samtidig. Derfor er det ekstra vigtigt, at du som leder understøtter videndeling på tværs og sikrer en god kommunikation, hvor alle får samme grad af informationer. Vær derfor ekstra bevidst omkring hvordan og hvornår du kommunikerer.
Vi opdaterer løbende denne side, med ny viden og erfaringer. Har du viden eller erfaringer du gerne vil dele med os om hybrid ledelse, så kontakt Camilla Heding Wehowsky på cajhw@medst.dk
Vil du have nyheder fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen direkte i din indbakke?
Så kan du tilmelde dig et eller flere af vores tre nyhedsbreve.
Følg Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på LinkedIn og få faglige input og viden om styrelsens arbejde.
Find os på LinkedIn her