En påtænkt personaletilpasning indledes med at klarlægge de mest centrale ledelsesmæssige beslutninger om, hvordan den påtænkte personaletilpasning kan gennemføres, og hvordan arbejdspladsen skal fungere efter processen.
Før ledelsen træffer beslutning om personaletilpasninger, skal en påtænkt beslutning og processen for gennemførelse drøftes med samarbejdsudvalget.
Herefter kan man begynde den ledelsesmæssige planlægning af processen og udarbejdelsen af kommunikationsindsatsen, som er et vigtigt led i tilpasningsprocessen. Det gælder blandt andet at tilvejebringe grundlaget for personaletilpasningen, herunder kriterier for afskedigelse, samt overvejelser i forhold til, om det er muligt at iværksætte afværgeforanstaltninger.
Når man udarbejder disse materialer og overvejelser, er det vigtigt med korrekt og rettidig inddragelse/orientering af ledere, samarbejdsudvalg, tillidsrepræsentanter og arbejdspladsen i sin helhed.
Ved tilpasningsprocesser er det et grundlæggende hensyn, at arbejdspladsen også efter tilpasningen bedst muligt kan varetage sine arbejdsopgaver på kvalificeret måde. Arbejdspladsen skal derfor foretage en vurdering af den samlede medarbejderstab med henblik på at beholde de bedst kvalificerede medarbejdere til at løse opgaverne.