De tre faser i en personaletilpasning

Personaletilpasninger kan overordnet inddeles i 3 faser med procedureregler og -trin, som skal iagttages.

Personaletilpasningsprocessen skal gennemføres, så arbejdspladsen rettidigt kan leve op til de forventede bevillings- og aktivitetsnedsættelser eller opgaveomlægninger mv., som efterfølgende måtte komme.

Det kan være en kompleks og omfattende proces at gennemføre en personaletilpasning. Det gælder både for medarbejdere og for ledere på de berørte arbejdspladser.

Processen skal derfor forberedes, planlægges og styres, og ledelsen på arbejdspladsen skal være klædt på til at håndtere tilpasningen og den tid, der kommer efter. Der er mange aktører involveret i en personaletilpasning, og det er vigtigt, at de rette parter bliver inddraget og informeret på de rigtige tidspunkter.

Overordnet kan en personaletilpasning inddeles i tre faser med procedureregler og -trin, som skal iagttages. Herunder kan man finde links til de tre faser.

Flere steder vil der ved beskrivelsen af de forskellige procedurer og regler være henvisninger eller links til det relevante kapitel i PAV, hvor indholdet af reglerne bliver uddybet og nuanceret. For at få et komplet overblik og en fuld forståelse af de forskellige regler, er det derfor vigtigt, at man sideløbende orienterer sig i PAV.  Endvidere vil der forekomme krydshenvisninger mellem de forskellige faser til konkrete tekster, skabeloner eller værktøjer.