Hvad kendetegner vilde problemer? Og hvordan kan du tæmme dem, når du møder dem i hverdagen som leder? Det kan du blive klogere på her.
I staten, og i samfundet generelt, står vi i stigende omfang over for vilde problemer. Problemer, der er mere komplekse end tidligere, og som ikke kan løses inden for én afdeling, én organisation eller én sektor. Dem kan vi stå over for på flere niveauer i organisationen, og som leder spiller du en vigtig rolle i at tackle dem.
På vores videnscafé i juni 2025 delte Stine Arensbach, ph.d. og partner i Rethink Advisory, metoder til at tackle vilde problemer i hverdagen.
På siden her kan du se klip fra videnscaféen og læse korte opsummeringer under hver video.
I denne video kan du se, hvad der kendetegner vilde problemer, og hvorfor de opstår.
Vilde problemer er ikke bare svære problemer. De er kendetegnet ved:
Vilde opstår på grund af vores evne til at løse problemer og ikke på trods af den. Jo bedre vi bliver til at løse et specifikt problem, jo mere tilbøjelige er vi til at specialisere os og danne organisatoriske siloer. Det er effektivt, når vi har at gøre med et problem, vi kan gribe om. Men vi har svært ved at gribe de udfordringer, der går på tværs af siloerne.
Vilde problemer kan altså ses som en præmis ved det moderne samfund, hvor vi bliver bedre til at løse problemer, men derfor også står tilbage med flere vilde problemer.
I denne video kan du se, hvordan vi bedst kan håndtere vilde problemer.
Vi kan identificere et vildt problem ved at stille to spørgsmål: ’Kan vi gøre det selv?’ og ’Kender vi løsningen på forhånd?’. Hvis vi svarer nej på begge, har vi sandsynligvis et vildt problem.
Hvis vi ikke kan gøre det selv, skal vi ud og organisere os eksternt i fx strategiske partnerskaber eller konsortier med andre. Og hvis vi ikke kender løsningen på forhånd, så skal vi bruge en ny praksis, hvor vi designer og udvikler.
Vi står i en situation, hvor vi skal samskabe løsninger med andre. Her gælder det om at etablere en fælles forståelse for, hvad udfordringen er, og sammen udvikle flere forskellige løsninger til den.
1. Træd ud af midten. Første skridt er at give slip på vores egen position og specialisering et øjeblik. Sæt udfordringen i centrum og kig på den med friske øjne.
2. Gør problemet større. Kig på, hvem der også bliver ramt af udfordringen, og hvilke tidligere initiativer, som enten har fejlet eller lykkedes med at skabe værdi. Stræk problemfeltet ud via både kvantitative og kvalitative data. På den måde begynder vi at se nogle tematikker, som udfordringen består af
3. Gør løsningerne uafhængige. Når vi har identificeret tematikkerne, kan vi sætte løsninger ind uafhængigt af hinanden til de forskellige tematikker. Nogle løsninger skal vi gennemføre med én slags aktører, og andre løsninger skal vi måske finde med nogle andre. Dette betyder samtidig, at løsninger kan fejle uden at initiativet som helhed fejler.
I videoen kan du se mere om, hvad det kræver af en ledelse at gå ind i udfordringer forbundet med vilde problemer.
De ledere, som lykkes med at håndtere vilde problemer, kan jonglere mellem tre niveauer på én gang:
Her kan du se Stines svar på tre spørgsmål fra videnscaféen:
Følg Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på LinkedIn og få faglige input og viden om styrelsens arbejde.
Vil du have nyheder fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen direkte i din indbakke?
Så kan du tilmelde dig et eller flere af vores tre nyhedsbreve.