Hele arbejdsmiljølovgivningen gælder som udgangspunkt i forhold til hjemmearbejde, men der er en række konkrete undtagelser. Læs mere her og find også svar på mange spørgsmål i vores Q&A nederst på denne side.
Hele arbejdsmiljølovgivningen gælder som udgangspunkt i forhold til hjemmearbejde, men der er en række konkrete undtagelser fra arbejdsmiljøreglerne, som bl.a. er fastsat i Bekendtgørelse om hjemmearbejde.
I bekendtgørelsen om hjemmearbejde er der undtagelser fra krav til indretning af arbejdsstedet og en særlig undtagelse fra reglerne om daglig hvileperiode og ugentligt fridøgn, der gælder for arbejde, som udføres som døgnpleje i den ansattes hjem, hvor en person bor hos plejefamilien.
Hertil er der en række undtagelsesbestemmelser fra reglerne om daglig hvileperiode og ugentligt fridøgn, der gælder, når den ansatte arbejder hjemme, jf. kap. 6 i bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn med senere ændringer.
Med nogle få andre helt specielle undtagelser, bl.a. at arbejde med asbest eller asbestholdigt materiale ikke må udføres i den ansattes hjem, gælder den øvrige arbejdsmiljølovgivning. Dermed gælder arbejdsmiljølovgivningens krav til arbejdets udførelse, psykisk arbejdsmiljø, anvendelse af tekniske hjælpemidler og arbejde med stoffer og materialer m.v., også ved hjemmearbejde.
Læs mere om hjemmearbejde på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Bekendtgørelsen om hjemmearbejde undtager hjemmearbejde fra hele det kapitel i arbejdsmiljøloven, der indeholder krav vedrørende indretning af arbejdsstedet.
Bekendtgørelsen om hjemmearbejde fastsætter dog samtidig, at kravene i bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler (Skærmbekendtgørelsen), gælder i forhold til hjemmearbejde.
Kravene gælder dog kun, når hjemmearbejdet foregår regelmæssigt, og når arbejdstiden svarer til mere end to dages arbejde om ugen som et gennemsnit set over en måned. Det betyder, at man kan arbejde hjemme to dage om ugen uden at blive omfattet af reglerne i skærmbekendtgørelsen.
Ved regelmæssigt skærmarbejde forstås, at arbejdet har en tilbagevendende karakter og udføres med en vis hyppighed over en periode og ikke kun lejlighedsvist. Vurderingen af, om skærmarbejdet udføres regelmæssigt, skal derfor vurderes i en tidsmæssig kontekst og sammenhæng. Det vil som udgangspunkt være sådan, at arbejde ved skærm i en periode på ca. 2 måneder vil betyde, at det skal vurderes, om der bliver udført skærmarbejde regelmæssigt i perioden.
Bekendtgørelsen om hjemmearbejde fastsætter også et krav om etablering af procesudsugning, hvis det ikke kan hindres, at der ved arbejdet sker udvikling af luftarter, støv eller lignende, der er sundhedsskadelige eller eksplosive, eller udvikling af røg, mikroorganismer, aerosoler, ildelugt eller anden generende luftforurening (er derfor normalt ikke et krav ved kontorarbejde og skærmarbejde).
Bekendtgørelsen om hjemmearbejde fastsætter en særlig sammentællingsregel, hvis den ansatte udfører skærmarbejde hjemme regelmæssigt, men kun 2 dage eller mindre om ugen som et gennemsnit set over en måned. Sammentællingsreglen medfører, at hvis den ansatte udfører skærmarbejde regelmæssigt både hjemme og på andre enten faste eller skiftende arbejdssteder, fx på virksomheden eller et andet sted, og skærmarbejde sammenlagt udgør mere end 2 dages skærmarbejde om ugen som et gennemsnit set over en måned, så gælder de særlige krav for skærmarbejdspladsen hjemme. De særlige krav gælder dog ikke for skærmarbejdspladsen hjemme, hvis den ansatte har adgang til en skærmarbejdsplads, der anvendes på et fast eller skiftende arbejdssted, som opfylder de særlige krav. Ved sammentællingen af, om skærmarbejdet udføres mere end 2 dage om ugen som et gennemsnit set over en måned, indgår kun skærmarbejde, som den ansatte udfører regelmæssigt på skærmarbejdspladsen hjemme, i virksomheden og/eller på det eller de skiftende arbejdssteder.
Arbejde med mobile skærmenheder, fx tablets og bærbare computere, er kun omfattet af sammentællingen, når de bruges fast på en arbejdsplads, og arbejdet med skærmenheden foregår regelmæssigt på arbejdspladsen. Skærmarbejde med bærbare computere og tablets, der ikke anvendes fast på arbejdspladsen, indgår derfor ikke i sammentællingen af, om skærmarbejdet udføres mere end 2 dage.
Det kan fx være til tjek af e-mails, arbejde på den bærbare eller tabletten ved møder hos kunder eller samarbejdspartnere samt plejepersonales registrering m.v. ved kortvarige besøg hos forskellige borgere.
Læs mere om de særlige regler i skærmbekendtgørelsen i AT-vejledningen om skærmarbejde og AT-vejledningen om hjemmearbejde, og læs mere om sammentællingsreglen i AT-vejledningen om hjemmearbejde.
Ved behov for rådgivning om arbejdsmiljøspørgsmål skal henvendelse rettes til Arbejdstilsynets Call Center på telefonnummer 7012 1288