Inspiration til ledelse af generationer

""

Denne side giver dig inspiration til, hvordan du kan lede medarbejdere med forskellige behov og forventninger til arbejdslivet.

Generationer og livsfaser

 Generationsledelse er en indgangsvinkel til at forstå og italesætte forskelle mellem medarbejdere. Kendskab og forståelse for forskellige generationers tilgang til arbejdet kan hjælpe med at forstå dynamikkerne og styrke samarbejdet i din enhed. Her er der grund til at have særligt fokus på, hvad der binder medarbejderne sammen, så italesættelsen af forskellene ikke skaber splid. 
Et andet perspektiv, man også kan inddrage i dialogen med den enkelte medarbejder er livsfaseperspektivet. Dette perspektiv har fokus på, hvor medarbejderen er i sit liv lige nu – altså livsfase. Er en medarbejder lige startet i sit første fuldtidsjob? Har en anden lige stiftet familie? Opmærksomhed på brugen af livsfaser kan være med til at bygge bro mellem generationer. Det giver en mulighed for at finde fællesmængder, fordi mange går igennem nogle af de samme livsfaser, blot på forskellige tidspunkter. 

Vi har samlet en række materialer, som giver inspiration til, hvordan man kan indtænke begge perspektiver i dialogen med den enkelte medarbejder.  

FOKUS: Den gode overgang fra studieliv til arbejdsliv

Overgangen fra studieliv til arbejdsliv kan være udfordrende. Når en ny medarbejder kommer direkte fra en uddannelsesinstitution til sit første job, vil det for mange være en omvæltning til en helt anden hverdag med andre arbejdsmetoder. 

Øget behov for feedback og forventningsafstemning 

Mange nyuddannede kommer fra et uddannelsessystem, hvor der hele skolelivet har været fokus på udvikling og præstation. De har løbende fået feedback og sparring og har været vant til tæt kontakt med lærere, pædagoger, forældre mv. Derfor falder det også mange naturligt at efterspørge nærværende ledelse med en høj frekvens af feedback og anerkendelse.

Her kan du læse mere om feedback

For nogle medarbejdere har deres uddannelsesforløb affødt store forventninger til egne evner, som de omsætter til meget høje krav til egne præstationer allerede fra starten i et arbejdsliv. Dette kan være afsæt for en tidlig og løbende forventnings- og opgaveafstemning i jobbet, så medarbejderen hurtigt kan komme til at trives i arbejdslivet og i de nye arbejdsformer- og metoder. 

Onboarding af nyuddannede 

Onboarding er den proces, hvor en ny medarbejder bliver introduceret til sin arbejdsplads, får viden om organisationen, værktøjer til at kunne påbegynde arbejdsopgaver og får skabt nye sociale relationer i arbejdsfællesskabet. Når man modtager en nyuddannet medarbejder, er det en særlig mulighed for at skabe en god start på et velfungerende arbejdsliv. 

Her kan du finde materiale med gode råd til onboarding af nyuddannede fra Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø