Forberedelse af varslingssamtalerne
God forberedelse danner grundlag for en korrekt og professionel håndtering af varslingssamtalerne.
En væsentlig forudsætning for at afholde en ordentlig og korrekt varslingssamtale er, at alle ledere er sat godt ind de juridiske rammer og forinden har haft mulighed for at få afklaret eventuelle spørgsmål og usikkerheder. Til dette formål kan der med fordel udarbejdes støtte materiale med begrundelse, vilkår, plan for varslingsdagen(e) mv.
Det er ligeledes vigtigt, at lederne er sat grundigt ind i de praktiske detaljer for varslingssamtalerne. Hvis alt det praktiske rundt om samtalerne er på plads, kan lederne bedre fokusere på selve samtalerne.
De praktiske afklaringer omfatter bl.a., hvor og hvornår varslingssamtalerne skal finde sted, hvad der kan være en god dagsorden/talelinje, hvad der skal stå i lederenes indkaldelsesmail, hvem der skal sidde sammen med lederen (for eksempel en anden leder eller én fra HR), hvad der skal ske lige efter samtalerne etc. Det anbefales at samle disse oplysninger i en handlingsplan (med diverse støttedokumenter) for varslingsdagen til lederne.
Se et eksempel på en plan for en varslingsdag her (kommer senere)
Når de praktiske forhold er på plads, kan lederne rette opmærksomheden og koncentrationen mod gennemførelsen af selve samtalerne. Nogle arbejdspladser vælger at holde et orienteringsmøde for lederne inden varslingsdagen. Her kan ledelsen og HR gennemgå alle relevante forhold og få afklaret eventuelle spørgsmål, der måtte være. I nogle tilfælde vælger man også at træne lederne i at afholde varslingssamtaler.
Lederne bliver ofte vurderet på sin håndtering af en personaletilpasning af de tilbageværende medarbejdere. En korrekt og professionel håndtering vil alt andet lige skabe mindre uro og forebygge demotivering hos de tilbageværende medarbejdere. Et respektfuldt håndteret forløb vil således typisk gøre, at lederen står stærkere i arbejdet med at bringe enheden videre i tiden efter.