Få et overblik over vigtige elementer i afholdelsen af en varslingssamtale, så beskeden bliver klart og tydeligt kommunikeret.
Varslingssamtaler er noget af det sværeste i et lederjob. Man ændrer som leder medarbejderens selvforståelse og dagligdag på et øjeblik, og reaktionen kan være voldsom og meget forskellig fra person til person.
Varslingssamtalen forløber bedst, hvis lederne er godt forberedte. Det betyder, at lederne har fokus på kommunikationen, herunder den overordnede forandringsfortælling og de centrale talelinjer om årsagen til personaletilpasningen samt de objektive kriterier for udvælgelsen af den pågældende medarbejder. Herudover at lederne har forberedt sig på de udstukne rammer og regler for afholdelse af samtalen. Samtidig skal lederne holde sig for øje, at det også kan være en følelsesmæssig svær samtale, hvor de ikke desto mindre skal balancere saglighed med indlevelse og give medarbejderne, der er påtænkt afskediget, tid og rum til at reagere.
I varslingssamtalen er formålet at overbringe beskeden om den påtænkte afskedigelse til medarbejderen, og det er lederens ansvar at være budbringer i denne sammenhæng. Det særligt udfordrende ved at gennemføre en varslingssamtale er at sikre, at varslingen om den påtænkte afsked bliver klart og tydeligt kommunikeret. I situationen er det vigtigt, at lederen er den, der formidler beskeden, frem for at være den, der støtter og trøster medarbejderen.