Reaktioner fra de påtænkt afskedigede medarbejdere

Læs om nogle af de mest almindelige reaktioner på en varsling om påtænkt afskedigelse.

En afskedigelse rammer både en medarbejders identitet og økonomiske stabilitet. Den vil derfor ofte medføre en stor og uventet livsomvæltning og kan være en psykisk belastning, der i nogle tilfælde kan udløse en personlig krise.

En personaleleder bør derfor også være opmærksom på at henvise de medarbejdere, der påtænkes afskediget, til at tale med deres egne rådgivere eller støttepersoner, for eksempel fagforening, tillidsrepræsentant e.a. De kan give medarbejdere, der påtænkes afskediget, støtte, vejledning og juridisk rådgivning i denne vanskelige situation og hjælpe dem med at navigere gennem processen og muligvis støtte dem i at finde nye jobmuligheder.

En varsling om påtænkt afskedigelse føles ofte meningsløs og nogle gange også uretfærdig. Typiske reaktioner er: Vrede, gråd, tristhed, sorg, skam, selvbebrejdelser, fjendtlighed, ligegyldighed og isolation. Nedenfor beskrives de fire typiske faser, som medarbejdere, der varsles afskediget, kan gennemleve, inden en eventuel opsigelse kommer på afstand.

Faserne kommer ikke nødvendigvis direkte efter hinanden, og medarbejderne kan også opleve at bevæge sig frem og tilbage mellem dem. Hvor lang tid hver fase varer, og hvordan de specifikt kommer til udtryk, vil være forskelligt fra person til person.

Det er værd at holde sig for øje, at dele fra de fire faser og de tilhørende følelsesmæssige reaktioner også kan vise sig hos tilbageværende medarbejdere. Det samme gælder for lederne. De har dog typisk haft tid til at forberede sig på oplevelsen på forhånd, og vil derfor gå igennem de enkelte faser på andre tidspunkter.

Chokfasen

Selvom der i visse tilfælde vil være mulighed for, at medarbejderne i nogen grad kan forberede sig, kan man forvente, at mange får et chok, når de modtager varslingen om påtænkt afskedigelse. Nogle medarbejdere reagerer ved at bliver apatiske, kan have svært ved at fokusere og tænke klart, og oplever en følelse af uvirkelighed. Andre reagerer ved at blive anspændte og meget snakkende. Her er det vigtigt at holde sig for øje, at den varslede medarbejders reaktioner sjældent afspejler tankeprocesserne. Medarbejderne vil sjældent have en fuld forståelse for opsigelsen, processen, begrundelsen og betydningen. Chokfasen kan vare alt fra få minutter til flere dage, mens medarbejderen arbejder med følelsesmæssigt at bearbejde beskeden og forståelsesmæssigt begribe konsekvenserne af en eventuel afskedigelse.

Reaktionsfasen

Når konsekvenserne begynder at bundfælde sig hos den varslede medarbejder, melder de følelsesmæssige reaktioner sig. Dette giver anledning til mange spekulationer, forestillinger og et behov for – bevidst eller ubevidst – at placere et ansvar. Denne fase kan vare flere uger.

Hos nogle er følelserne ukontrollable og vendt enten indad mod medarbejderen selv eller udad mod nærmeste leder eller institution. Hos andre ses en kølig følelsesmæssig distance. Uagtet reaktionsmønsteret kan de varslede medarbejdere have behov for at tale med tætte kolleger, tillidsrepræsentanter eller andre, de har tillid til.

Bearbejdningsfasen

Efter noget tid vil de fleste begynde at acceptere deres nye situation, og de følelsesmæssige reaktioner bliver gradvist erstattet med et fokus på fremtiden. Nogle medarbejdere vil igen rette deres opmærksomhed mod kollegaerne og genoptage deres arbejde på niveau med tidligere. Bearbejdningsfasen er hos mange langvarig. Det er først, når accepten er nået, at de afskedigede medarbejdere reelt begynder at orientere sig mod nye jobmuligheder.

Nyorienteringsfasen

Kendetegnende for den sidste fase er, at afskedigelsen er kommet på afstand, og de afskedigede medarbejdere begynder at kigge fremad og planlægge. Det kan fx komme til udtryk i afsøgning af jobmuligheder, kompetenceafklaring, og måske er der nu et andet forhold til ikke længere at skulle være en del af institutionen.