Lederens egne reaktioner

En personaletilpasning kan afføde reaktioner hos lederne. Læs eksempler på disse her.

At afskedige medarbejdere er for mange ledere noget af det mest vanskelige, man kan stå overfor, uanset årsagen til afskedigelsen. Og det gøres ikke lettere af, at de normale opgaver stadig skal løses ved siden af.

Det er derfor helt naturligt og menneskeligt for ledere at opleve følelsesmæssige reaktioner i forbindelse med en personaletilpasningsproces. Ikke mindst, fordi lederen i disse situationer ofte blot er budbringeren af beslutninger om besparelser eller organisationsændringer truffet på et højere ledelsesniveau.

Afskedigelser kan rejse mange ubesvarede spørgsmål og tvivl om egne kompetencer hos ledere, og det er normalt, at de oplever usikkerhed, utilstrækkelighed, afmagt og skyldfølelse undervejs i processen. Disse følelser kan give berøringsangst og resultere i, at nogle ledere for sent engagerer sig i processen, hvilket igen kan lede til, at lederne er mindre godt klædt på til at gennemføre deres del af opgaven.

Eksempler på uhensigtsmæssig lederadfærd

Eksempler på uhensigtsmæssig lederadfærd i processen kan være fx:

  • at udskyde forberedelsen af varslingssamtalerne til senest mulige tidspunkt
  • at flytte kommunikationen fra det professionelle til det personlige eller private niveau
  • at ændre begrundelsen for opsigelsen
  • at diskutere grundlaget for opsigelsen
  • at stille en genansættelse i udsigt eller generelt fremsætte tilbud, som rækker ud over lederens beføjelser.

Derfor er det vigtigt at italesætte, at det også er naturligt for ledere at reagere følsesmæssigt i løbet af processen. Eventuelt kan der undervejs i processen afholdes statusmøder med lederne med henblik på at bistå med det, der fylder mest. Hvis lederne er blevet godt forberedt på, hvordan lederne selv og medarbejderne kan finde på at reagere og hvorfor, står alle bedre i samtalerne med både de varslede og de tilbageværende medarbejdere. Ligeledes vil lederne, hvis de har trænet varslingssamtalen og det efterfølgende forløb, bedre kunne håndtere de følelser og uhensigtsmæssige reaktioner, som kan følge med denne svære ledelsesopgave.

Det er helt naturligt, at de medarbejdere, der påtænkes afskediget, har et behov for at tale ud efter en varslingssamtale. Samme behov kan ledere have. Ved større personaletilpasninger, kan man derfor afslutte varslingsdagen med en fælles debriefing med alle ledere, hvor de får mulighed for at tale deres oplevelser igennem.