PLUS tilbyder udviklingsaktiviteter og udviklingsforløb til ledere på alle niveauer på tværs af staten.
Med udgangspunkt i de fire pejlemærker: Helhedsorientering, nytænkning, refleksion og handlekraft medvirker PLUS til at udvikle offentlig ledelse og offentlige ledere. Målet er at øge effekten af statslig ledelse og dermed styrke værdiskabelsen i staten.
PLUS bygger på et strategisk ophæng bestående af fire pejlemærker og tre dimensioner, der sætter retning for indholdet og tilgang til læring på alle aktiviteter på PLUS.
De fire PLUS-pejlemærker kendetegner fire grundlæggende ledelsesværdier, som statslige ledere på alle niveauer bør besidde og løbende udvikle.
Helhedsorientering
Helhedsorientering handler blandt andet om at styrke samarbejdet på tværs af staten og på tværs af den offentlige sektor.
Nytænkning
Nytænkning indgår som et pejlemærke, fordi statens kerneopgaver de kommende år ændrer karakter. De statslige ledere skal styrke deres evne til at gentænke organisationen og opgaverne. Også den teknologiske udvikling afføder behov for at tænke i nye løsninger.
Refleksion
Refleksion afspejler både en personlig dimension, som handler om at reflektere over egen ledelsesopgave og eget lederskab; Hvad er mine styrker? Hvad er mine udviklingspunkter? Det handler også om en strategisk refleksion i forhold til organisationen og kerneopgaven.
Handlekraft
Handlekraft drejer sig om at styrke ledernes evne til at identificere og bruge deres ledelses- og beslutningsrum og deres evne til at handle, eksekvere og følge op.
Ud over de fire pejlemærker tager PLUS afsæt i tre dimensioner:
Den ene dimension er de tværstatslige indsatser og strategier som fx digitalisering, Kodex VII og enkel og værdiskabende styring.
Den anden dimension er lederens hjemmeorganisation og kerneopgaver.
Den tredje dimension er at understøtte udviklingen af en stærk ledelsesfaglighed.
I PLUS arbejder vi på at skabe synergi og sammenhæng mellem de tre dimensioner, fx ved at deltageren kan koble læring om generelle ledelsesaspekter og tværstatslige fokusområder op på konkrete udfordringer fra hjemmeorganisationen.
PLUS sigter mod at udvikle både ledernes kompetencer og personlige kapacitet. Programmet sætter dermed fokus på ledelsesudvikling i to dimensioner – en horisontal udvikling og en vertikal udvikling.
De længerevarende ledelsesudviklingsforløb på PLUS er bygget op omkring Leadership Pipeline tankegangen, hvor hvert ledelsesniveau kræver forskellige færdigheder, tidsprioriteringer og arbejdsværdier.
Mellem hvert ledelsesniveau vil der foregå en transition, hvor gamle færdigheder, prioriteringer og værdier skal aflæres og nye tillæres.
Kilde: Charan, Drotter og Noel, 2001; Dahl & Molly-Søholm, 2012
Styregruppen har det overordnede ansvar for målsætningerne for PLUS og det primære ansvar for at træffe de centrale og retningsgivende beslutninger for det samlede program.
Medlemmer i styregruppen 2024:
Grundstammen i PLUS udgøres af fem forskellige ledelsesudviklingsforløb henvendt til ledere på forskellige ledelsesniveauer. Uanset om du er på vej ind i dit første lederjob eller er et erfarent direktionsmedlem, kan vi hjælpe dig med at udvikle dit lederskab. De fem forløb er:
SPOT - Det statslige topledertalentforløb
Udover de længerevarende ledelsesudviklingsforløb tilbyder PLUS også en række korterevarende aktiviteter i form af videnscaféer og Masterclasses. De korterevarende aktiviteter tager udgangspunkt i aktuelle ledelsestemaer og dagsordener og har til formål at inspirere de statslige ledere og klæde dem på med konkrete værktøjer til deres daglige ledergerning.
Center for ledelse og Rekruttering i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen sekretariatsbetjener styregruppen og står for den daglige drift af PLUS samt indkøb til og udvikling af forløbene i samarbejde med eksterne leverandører.
For at sikre forankring blandt ministerområderne inddrages repræsentanter fra ministerområderne løbende i udviklingen af PLUS.
Programansvarlig:
Camilla Juul Heding Wehowsky
cajhw@medst.dk
Tlf. 3527 1109
Vil du have nyheder fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen direkte i din indbakke?
Så kan du tilmelde dig et eller flere af vores tre nyhedsbreve.
Følg Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på LinkedIn og få faglige input og viden om styrelsens arbejde.
Find os på LinkedIn her