På denne side kan du læse om, hvad en god onboarding kan bidrage til, og få gode råd til opbygningen af jeres onboarding-forløb. Du kan også finde inspiration til konkrete aktiviteter i henholdsvis preboarding-, onboarding- og tilknytningsfasen.
Onboarding hjælper nye medarbejdere til at blive en del af arbejdspladsen, få værktøjer til at kunne påbegynde arbejdsopgaverne og få skabt sociale relationer i arbejdsfællesskabet. En velstruktureret onboarding bidrager til, at nye kollegaer ikke alene forstår deres arbejdsopgaver, men også oplever at være omfattet af arbejdspladsens kultur og værdier. Den vil typisk indeholde aktiviteter, som bidrager til medarbejderens udvikling på tre områder:
Når I gennemfører et onboarding-forløb, er det vigtigt at vise engagement, gøre forløbet personligt og hjælpe medarbejderen til hurtigt at komme i gang med sine opgaver.
De fleste nyansatte starter med høj motivation og vil gerne vise, hvad de kan. Det er derfor oftest tilstrækkeligt at gribe den energi, de nyansatte bringer ind på arbejdspladsen. Her er det både vigtigt, at I viser engagement og stiller ressourcer til rådighed – og at I tidligt uddelegerer opgaver og tydeliggør, hvordan medarbejderen kan bidrage til den fælles opgaveløsning. Nye medarbejdere har ofte nye perspektiver på, hvordan man kan gøre tingene, så I kan ofte få meget ud af at lytte til deres input.
Det vil oftest være hensigtsmæssigt at have et onboarding-forløb, der er spredt ud over flere måneder, som indeholder en vekselvirkning mellem nye informationer, opfølgende dialoger og opgaveløsning.
Et godt onboarding-forløb vil typisk indeholde en kombination af standardiserede og individuelle elementer. For at udnytte ressourcerne bedst muligt og understøtte at alle nye medarbejdere bliver integreret, er det en god idé at have faste arbejdsgange for de elementer, der er fælles for alle nyansatte. Det kan f.eks. være opsætning af udstyr, IT-adgange og opsætning af kontorplads, samt introduktioner og kurser, som alle nye skal igennem. Det vil ofte være HR- eller stabsfunktioner, der står for denne del.
For at medarbejderen føler sig set, bliver tilpas udfordret og kan relatere de fælles informationer til netop deres opgaver, er det vigtigt, at forløbet tilpasses den enkelte og har flere individuelle elementer. F.eks. er det vigtigt at tage højde for medarbejderens erfaring – både på arbejdsmarkedet generelt og i statsligt regi. Denne del af onboardingen vil primært være nærmeste leders ansvar, men opgaven kan lettes ved at have forberedt generelle skabeloner og planer, som lederen kan tage udgangspunkt i.
I det følgende kan I finde forslag til aktiviteter inden for tre faser af onboardingen: Preboarding, onboarding og tilknytning.
God onboarding kræver en struktureret tilgang, hvor både leder og HR følger medarbejderen fra første dag og langt ind i ansættelsesperioden. Ved at investere i disse tre faser – preboarding, onboarding og tilknytning – skaber I ikke blot en god start for jeres nye medarbejdere, men også en stærkere og mere engageret arbejdsstyrke.
Som ansat i staten er der flere regler og retningslinjer, man skal kende og følge. Nye medarbejdere kan komme med mange forskellige baggrunde og fagligheder og kender ikke nødvendigvis disse regler og retningslinjer på forhånd, så det er vigtigt, at I tager ansvar for at formidle dem.
Som en del af onboardingen anbefaler Medarbejder- og Kompetencestyrelsen at bruge den digitale basispakke ”Introduktionsforløb for nyansatte i staten”, som ligger i Campus. Den giver medarbejderen indsigt i et udsnit af de centrale regler og principper, der er gældende på tværs af staten. Pakken består af fem forløb:
Find den digitale basispakke her
For at styrke læringsudbyttet er det en god idé at rammesætte det digitale læringsforløb. Nærmeste leder kan f.eks. introducere forløbet og forklare, hvorfor det er vigtigt at sætte sig ind i koblet med opgaveløsningen. Efter forløbet er gennemført, kan lederen og medarbejderen tage en dialog om, hvad principperne betyder for netop denne medarbejders opgaver.