Forbered tiden efter personaletilpasningen. Hvis lederen hjælper de tilbageværende medarbejdere med at finde mening og retning, er enheden bedre rustet til at kigge fremad.
Timerne efter varslingssamtalerne vigtige. Og selv om hensynet til de påtænkt afskedigede er essentielt, er det ikke det eneste hensyn. Det vil typisk være begrænset, hvor meget information, det har været muligt at dele med medarbejderne, og processen kan derfor opleves som en black box.
En personaletilpasning får de fleste til at bekymre sig – både ift. egen situation og kollegaers. Når kollegaer påtænkes afskediget, påvirker det også resten af teamet. Arbejdsglæden kan være påvirket i en tid, hvilket kan påvirke opgaveløsningen. Og der vil uvægerligt være mange spørgsmål. Hvis lederen hjælper de tilbageværende medarbejdere med at finde mening og retning, er enheden bedre rustet til at kigge fremad.
Mennesker reagerer forskelligt på personaletilpasninger, og de tilbageværende medarbejdere vil have mange forskellige følelser, tanker og reaktioner, og de vil ændre sig over tid. Usikkerhed, vrede, lettelse og dårlig samvittighed er alle typiske reaktioner hos de tilbageværende medarbejdere. Det er helt naturligt, at de tilbageværende bliver berørt af en sådan omvæltning. De oplever måske en følelse af, at tæppet også er trukket væk under dem, og at de fx ikke helt kan genfinde motivationen eller overskue deres opgaver på samme måde som før. Det kan være vigtigt, at de mange følelser får plads, for at medarbejderne kan komme godt videre.
I tiden efter varslingssamtalerne kan lederne derfor med fordel følge situationen og stemningen i enheden tæt for at vurdere, hvilke oplevelser og følelser der er på spil og om der er frustrationer, som griber om sig.
Hvis lederne hurtigt informerer resten af enheden, kan det være med til at skabe ro blandt medarbejderne, særligt hvis det er muligt at kommunikere en plan og vise, at lederne står bag beslutningen og derudover også er tilgængelige. Det er svært at genvinde tillid og troværdighed tabt under processen.
I en personaletilpasningsproces har de fleste ledere fuld fokus på planlægningen af varslingsdagen. Særligt fratrædelsessamtalerne fylder ofte meget, hvilket kan give mindre tid til at tænke på tiden efter.
Efter en personaletilpasning kan der følge tilpasning af strategi, mål og opgaver. Det skal medarbejderne genfinde sig selv og deres motivation i. I de enkelte enheder kan der også være brug for ekstra ledelsesmæssig fokus og nær ledelse ift. på både de enkeltes og teamets opgaveløsning og trivsel, herunder deres bearbejdning af det, der er sket og kommer til at ske.
Ved at italesætte de følelser, der kan opstå og opfordre til, at medarbejderne bruger tid på at tale sammen, anerkendes medarbejdernes følelser og behov også ift. at bearbejde processen. Det hjælper også til, at ingen brænder inde med spekulationer eller er alene om komme godt videre.
Når det er offentliggjort, hvem der påtænkes afskediget, vil personalelederen for en tid være leder for en delt medarbejdergruppe – de tilbageværende og de påtænkt afskedigede.
De tilbageværende medarbejdere vil sandsynligvis have spørgsmål til opgaver, prioritering og fordeling. Ledelsen og personaleledere kan derfor med fordel adressere konsekvenserne for opgavevaretagelsen, eventuelle ændringer i struktur eller arbejdsgange samt de påtænkt afskedigedes roller ift. opgaver, møder, eventuelle projekter mv.
Det kan i denne sammenhæng være helt legitimt at signalere, at planlægning af overlevering af opgaver og justering i porteføljer er en del af den større planlægningsproces. Og at det derfor vil blive behandlet løbende i arbejdspladsens normale fora. Det er dog vigtigt at huske, at de afskedigede medarbejdere potentielt kan finde et nyt job hurtigt, og at en overdragelse lagt tidligt i fratrædelsesperioden kan være en fordel.