På denne side kan du få indblik i, hvad der motiverer ansatte fra forskellige generationer på statslige arbejdspladser.
Data er hentet fra undersøgelse af offentligt ansattes motivation fra 2022, som afdækker, hvad der er afgørende for at offentligt ansatte engagerer sig i deres arbejde. De fire motivationstyper der blev mål på, kan du læse om nedenfor:
Respondenterne i motivationsundersøgelsen blev bedt om at vurdere en række udsagn på en skala fra 1-5 (helt uenig til helt enig) for at give et billede af, hvorfor de yder en indsats i deres arbejde. Overordnet set er der ikke store forskelle i, hvad der driver statsansatte på tværs af generationer. De fire generationer på de statslige arbejdspladser er alle primært drevet af indre motivation i forhold til, hvorvidt de yder en indsats på deres arbejde. På en skala fra 1-5 scorer de fire generationer i gennemsnit 3,8-4,0 på indre motivation.
Den anden mest fremtrædende drivkraft er brugerorientering. På en skala fra 1-5 scorer medarbejdere på tværs af generationerne i gennemsnit 3,6-3,9. Public service motivation ligger også højt med en gennemsnitlig score på 3,5-3,8 på tværs af generationerne.
Ydre motivation er den mindst vigtige motivationstype på tværs af generationerne. På en skala fra 1-5 scorer medarbejdere i gennemsnit 2,9-3,2.
Anm: Figuren er baseret på egne beregninger og viser rangeringen af de fire motivationstyper blandt offentligt ansatte fordelt på generationer og sorteret fra mest til mindst fremtrædende. Rangeringen er udarbejdet på baggrund af den gennemsnitlige score fra 1-5 (helt uenig til helt enig) for hver generation på tværs af de respektive motivationstyper. De fire generationer defineres som: Baby Boomers (1946-1965), Generation X (1966-1979), Generation Y (1980-1994) og Generation Z (1995-2010).
Kilde: Offentligt ansattes motivation, 2022.
På trods af ligheder på tværs af de fire generationer findes der også mindre forskelle. Særligt i forhold til betydningen af public service motivation og ydre motivation.
De ældre generationer (Baby Boomers og Generation X) er i højere grad enige i udsagn om, at de er drevet af public service motivation. På en skala fra 1-5 (helt uenig til helt enig) scorer Baby Boomers og Generation X i gennemsnit hhv. 3,8 og 3,7. Til sammenligning ligger Generation Z en smule lavere med en gennemsnitlig score på 3,5.
Dette kan betyde, at medarbejdere fra de ældre generationer i højere grad motiveres af at gøre en forskel for samfundet og den offentlige service, mens relativt færre medarbejdere fra Generation Z er drevet af dette. Medarbejdere fra alle fire generationer er dog enige om vigtigheden af at bidrage til samfundet.
Medarbejdere fra Generation Z scorer i gennemsnit højere end de tre ældre generationer på ydre motivation. Som vist i figuren har Generation Z en gennemsnitlig score på 3,2 på en skala fra 1-5 (helt uenig til helt enig), mens de øvrige generationer ligger på 2,9.
Medarbejdere fra Generation Z er således i højere grad drevet af et ønske om jobsikkerhed og af at undgå kritik end de ældre generationer.
I 2021-2022 blev der udarbejdet en undersøgelse af, hvad der motiverer ansatte i den offentlige sektor. Undersøgelsen blev lavet i et samarbejde mellem KL, Danske Regioner, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Finansministeriet og Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse.
Undersøgelsen afdækker, hvad der primært er afgørende for, om de offentligt ansatte engagerer sig i deres arbejde.
Du kan læse hele Motivationsundersøgelsen i den offentlige sektor 2022 her.