Trivsel og godt psykisk arbejdsmiljø

Når medarbejderne oplever et psykisk arbejdsmiljø med balance mellem krav, kompetencer og ressourcer, vil trivslen på arbejdspladsen være høj.

Ledelsens arbejde med trivsel og et godt psykisk arbejdsmiljø kræver et systematisk og løbende fokus som led i den daglige ledelsesopgave, fx gennem lederens 1:1 samtaler med medarbejderne eller på afdelingsmøder. Det er vigtige elementer i det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.

Arbejdspladsen skal derudover afdække det psykiske arbejdsmiljø via den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV), når der sker ændringer på hele eller dele af arbejdspladsen med betydning for arbejdsmiljøet – dog minimum hvert tredje år. Desuden skal arbejdspladsen minimum hvert tredje år afdække medarbejdernes trivsel og tilfredshed i en medarbejdertilfredshedsundersøgelse (MTU).

Læs mere om arbejdspladsvurdering (APV) her.

Læs mere om medarbejdertilfredshedsundersøgelser (MTU) her.

Positive faktorer for det psykiske arbejdsmiljø

De positive arbejdsmiljøfaktorer er forhold, der bidrager til medarbejdernes sundhed og trivsel. Samtidig bidrager de til hele arbejdspladsen gennem tilknytning af medarbejdere, produktivitet og kvalitet.

De positive faktorer kan både afhjælpe negative påvirkninger som fx uklare og modstridende krav samt skabe muligheder for, at den enkelte medarbejder kan trives og udvikle sig i arbejdet. De positive faktorer kan også mindske sandsynligheden for ulykker, sygdomme eller udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø.

Positive arbejdsmiljøfaktorer er bl.a.

  • Indflydelse: har medarbejderne passende kontrol over, og indflydelse på, opgaverne?
  • Mening: Oplever medarbejderne, at der er en sammenhæng og et formål?
  • Forudsigelighed: Får medarbejderne den nødvendige information på det rigtige tidspunkt?
  • Social støtte: Får medarbejderne den faglige og sociale opbakning, de har brug for fra ledelsen og kolleger? 

Arbejdstilsynets hotline for ledere tilbyder hjælp og vejledning om psykisk arbejdsmiljø på 70121288.

Find inspiration til ledelse af det psykiske arbejdsmiljø på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Læs mere om trivsel på arbejdspladsen på det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljøs hjemmeside.

Ledelse

Ledelseskvalitet er afgørende, når det handler om at skabe trivsel og et godt arbejdsmiljø, eftersom medarbejdernes oplevelse af ledelsen har betydning for, om man er trives.

Her bør man som ledelse bidrage til at skabe en kultur, hvor medarbejderne føler sig trygge ved at udtrykke sig, dele ideer og bidrage aktivt uden frygt for negative konsekvenser. Dvs. en kultur, der er kendetegnet ved en høj grad af psykologisk tryghed i arbejdsfællesskabet. 

Ved at fremme psykologisk tryghed kan du opnå større engagement, kreativitet og samarbejde blandt medarbejderne. Det handler om at lytte til medarbejdernes behov, anerkende deres bidrag og skabe en åben kommunikationskultur, hvor forskellige perspektiver værdsættes.

Eksempler på ledelsesadfærd, der bidrager til psykologisk tryghed

  • Sæt de rigtige rammer for arbejdet: Det vil sige tydelighed om formålet med og forventninger til arbejdet. Gør det legitimt at sige sin mening, komme med ideer og indvendinger, samt at fejle og lære.
  • Invitér til deltagelse og dialog: Lyt og stil gode spørgsmål. Spørg om hjælp og bed om og giv feedback. Vær nysgerrig og ydmyg.
  • Giv konstruktiv respons: Afstigmatisér fejl. Sørg for, at feedback er konstruktiv og fokuserer på forbedring. Vær åben for spørgsmål og dårlige nyheder.

Kilde: ”Den frygtløse organisation” af Amy C. Edmondson, professor ved Harvard Business School (2020).

Du kan finde inspiration, viden og værktøjer om ledelse her.

Du kan læse mere i publikationen "Psykologisk tryghed - en introduktion" på Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø Velfærd & Offentlig Administrations hjemmeside.

Lederens egen trivsel

Ledernes trivsel og arbejdsglæde har betydning for hele arbejdspladsen. Ledernes arbejdsmiljø er lige så vigtigt som medarbejdernes, fordi ledernes trivsel er afgørende for, at arbejdspladsen kan skabe gode resultater. Arbejdsgiver har også ansvar for ledernes trivsel og psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdsgiver og HR kan iværksætte en række tiltag for at afdække og styrke ledernes trivsel. Det kan fx ske med spørgsmål i APV, lederudviklingssamtaler, fælles ledelsesudvikling og ved en styrket dialog med lederens nærmeste leder. Arbejdsgiver kan også medvirke til at styrke ledergruppens samarbejde fx ved at understøtte ledernetværk, der giver lederne mulighed for refleksion, sparring og erfaringsudveksling.

Løs om Arbejdstilsynets hotline for ledere om psykisk arbejdsmiljø på Arbejdstilsynets hjemmeside eller ring på telefon: 70121288.

Læs mere om lederes arbejdsmiljø og find værktøjer til at styrke ledertrivsel på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Læs mere om lederes trivsel og arbejdsmiljø på BFA Velfærd & Offentlig Administrations hjemmeside.