Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker handler om de krav, der stilles til medarbejdere, der arbejder med mennesker i alvorlige eller komplekse omstændigheder, fx mennesker i mistrivsel eller krise. Det kan være både fysisk, skriftligt, telefonisk og virtuelt. Det kan også være at overvære, læse om eller se på billeder eller videoer om menneskers situationer.

Høje følelsesmæssige krav kan opstå dels, når medarbejdere skal sætte sig ind i, rumme eller håndtere menneskers følelser, tænkning eller adfærd og samtidig udføre arbejdsopgaver professionelt, og dels når medarbejdere skal håndtere eller skjule egne tanker og følelser.

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker kan øge risikoen for langtidssygefravær, stress og fx mental og fysisk udmattelse.

Forebyggelse og håndtering

Ledelsen skal så vidt muligt undgå høje følelsesmæssige krav, som kan indebære risiko for medarbejderes sikkerhed og sundhed.

Det kan bl.a. gøres, ved at medarbejdere har mulighed for at forberede sig på kontakten. Det kan også ske ved, at særligt belastende sager og opgaver fordeles mellem medarbejdere, samt at medarbejdere har de rette kompetencer og er instrueret tilstrækkeligt. Herudover kan høje følelsesmæssige krav i arbejdet håndteres ved, at medarbejderen har tid til at bearbejde oplevelser og den samlede kontakt fx ved sparring, møder og supervision.

Arbejdet med mennesker er ikke kun forbundet med høje følelsesmæssige krav, men kan også indebære høj grad af mening i arbejdet, der fremmer trivsel og arbejdsglæde.

Læs mere om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker i Arbejdstilsynets vejledning.

Find værktøjer til at håndtere høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker på BFA Velfærd og Offentlig Administrations hjemmeside.