Støj

For meget støj kan have negative konsekvenser for medarbejderens fysiske og psykiske helbred. Det er derfor vigtigt at undersøge, hvordan man kan forebygge for meget støj, sænke støjniveauet eller beskytte medarbejderen i et støjende miljø. 

Støj kan være lyde som er høje, konstante eller generende eller være vibrationer på arbejdspladsen. Der kan være mange kilder til støj, fx maskiner på arbejdet eller dårlig indretning af arbejdspladsen. Mange gange kan arbejdspladsen løse støjproblemer lokalt ved at lave politikker, som fx stilleperioder, eller aftaler om, hvor I tager uformelle snakke. På nogle arbejdspladser kan det dog også være nødvendigt at se på tiltag, fx hjælpemidler i form af høreværn, eller indretning af arbejdspladsen, fx installation af lyddæmpende vægge, støjreducerende døre, forbedring af rums akustik eller muteboxes.

Find information, værktøjer og de til en hver tid gældende regler på området på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Find viden og værktøjer til håndtering af støj på BFA Velfærd og Offentlige Administrations hjemmeside.

Læs mere om, hvordan I kan indrette jeres arbejdsplads for at mindske skadelig støj på BFA Velfærd & Offentlig Administrations hjemmeside.

Støj i Forsvaret, Politiet og Kriminalforsorgen

Der kan være specielle forhold omkring støj, som gør sig gældende for medarbejdere i Forsvaret, Politiet og Kriminalforsorgen.

Læs mere om støj i forsvaret, politiet og kriminalforsorgen på BFA5's hjemmeside.