Den årlige arbejdsmiljødrøftelse handler om, hvordan det står til med arbejdspladsens mål for arbejdsmiljøarbejdet, og hvordan det kommende års arbejdsmiljøarbejde skal tilrettelægges, herunder om der er behov for øget viden om arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Formålet er systematisere og målrette arbejdsmiljøarbejdet, så det tilpasses arbejdspladsens behov.
Arbejdsgiver er ansvarlig for, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse finder sted. Arbejdspladsen kan selv vælge, hvordan den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal foregå. Det kan være som et selvstændigt møde eller mere uformelt, hvor deltagerne fx kommunikerer via mail.
På arbejdspladser med 10 eller flere medarbejdere skal drøftelsen gennemføres i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen (AMO). På arbejdspladser med mindre end 10 medarbejdere skal drøftelsen ske mellem arbejdsgiver eller en repræsentant, der kan træffe beslutninger på arbejdsgiverens vegne - og medarbejderne.
Hvis Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, skal arbejdsgiver kunne dokumentere skriftligt, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.
På den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal deltagerne
Arbejdspladser med en AMO skal desuden drøfte supplerende arbejdsmiljøuddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i AMO.
Den årlige arbejdsmiljødrøftelse kan med fordel tage udgangspunkt i resultaterne fra arbejdspladsvurderingen (APV), fx når arbejdspladsen fastsætter nye mål for arbejdsmiljøarbejdet.