APV handler om at kortlægge virksomhedens arbejdsmiljø, udpege de områder, hvor der er behov for en indsats, og lægge en plan for, hvordan arbejdspladsen vil forbedre arbejdsmiljøet på de udpegede områder.
Det er den øverste ledelses ansvar, at der udarbejdes en APV, og at medarbejderne bliver inddraget i APV-processen.
APV er lovpligtig og skal gennemføres, når der sker ændringer på hele eller dele af arbejdspladsen, som har betydning for arbejdsmiljøet – dog minimum hvert 3. år. Det kan fx være ved ændringer i organiseringen af arbejdet, flytninger mv.
En APV skal omfatte både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
En APV skal indeholde
Der er ingen krav om, at arbejdspladsen skal gennemføre APV på en bestemt måde. Ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanterne skal i fællesskab finde den metode, der bedst passer til arbejdspladsens lokale forhold.
Arbejdsgiver har det overordnede ansvar for at APV’en gennemføres og er derfor også ansvarlig for, at APV’en munder ud i en handlingsplan. Handlingsplanen skal være skriftlig/digital og tilgængelig for alle ansatte og for Arbejdstilsynet, hvis det kommer på tilsyn.
Læs mere om regler og metoder til APV på Arbejdstilsynets hjemmeside.