Et godt fysisk og psykosocialt arbejdsmiljø er afgørende for at sikre attraktive, sunde og velfungerende arbejdspladser i staten.
Offentlige ledere og ansatte har behov for rammer, kompetencer og redskaber, der skaber det ekstra overskud, som gør den store forskel for borgere og virksomheder i hverdagen. Et godt arbejdsmiljø er en forudsætning for, at det kan lykkes. Ledelsen skal have fokus på at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der bidrager til arbejdsglæde, trivsel og god opgaveløsning.
Arbejdsmiljøarbejdet sker lokalt på statens arbejdspladser og det er en fælles opgave for ledere og medarbejdere. På den enkelte arbejdsplads bør der være en veldefineret proces og struktur for arbejdsmiljøarbejdet, der understøtter den overordnede strategi og opgaveløsning. Det kan blandt andet ske ved at:
Arbejdsmiljøarbejdet tager udgangspunkt i den enkelte arbejdsplads. Derfor skal organiseringen af og samarbejde om arbejdsmiljøarbejdet også afspejle den lokale kontekst.
Hvert tredje år skal statslige arbejdspladser gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV) og en medarbejdertilfredshedsundersøgelse (MTU) for at tage en temperaturmåling på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Arbejdsgiveren er som en del af arbejdsmiljøarbejdet forpligtet til at forebygge risikoen for arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden. Pligten omfatter både fysisk og psykisk vold.
Titel: Chefkonsulent
Område: Kontor for Arbejdsmiljø, Samarbejde og Kompetenceudvikling (ASK)
E-mail: biola@medst.dk
Mobil: +45 3527 1142