Den øgede brug af hjemmearbejde ifm. COVID-19 har på tværs af arbejdsmarkedet ført til refleksioner om brug af hjemmearbejde i fremtiden. Det gælder også på de statslige arbejdspladser.
Den øgede brug af hjemmearbejde i forbindelse med COVID-19 har på tværs af arbejdsmarkedet ført til refleksioner om brug af hjemmearbejde fremadrettet.
Hjemsendelsesperioderne har – ligesom med så meget andet under COVID-19 – været en ekstraordinær situation, hvor særlige ydre omstændigheder har været gældende. Nær ved alle statsansatte, der har været hjemsendt i perioder, har været det samtidigt under klare retningslinjer om ikke at møde fysisk frem på arbejdet, men arbejde fra distancen.
I forlængelse heraf er det vigtigt at holde sig for øje, at erfaringerne med en arbejdsform, hvor nogle er fysisk på arbejde mens andre arbejder hjemmefra, er begrænsede. For de arbejdspladser, som kan se en hensigtsmæssighed ved brug af hjemmearbejde, vil der således fortsat være mange erfaringer at indhente fremadrettet.
Muligheden for hjemmearbejde er ikke ny, men i staten har den har været anvendt i begrænset omfang før COVID-19. En tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet har derfor afdækket de juridiske rammer for brug af hjemmearbejde og kortlagt erfaringer fra COVID-19 og forventninger til brug af hjemmearbejde fremadrettet i staten med henblik på at understøtte de statslige arbejdsgivere i deres overvejelser om eventuel brug af hjemmearbejde fremadrettet.
På baggrund af arbejdet er der udarbejdet fire overordnede principper for brug af hjemmearbejde i staten, som du kan læse mere om her, og der er udarbejdet vejlednings- og inspirationsmateriale, som kan understøtte de statslige arbejdsgivere i brugen af hjemmearbejde inden for rammerne af de fire principper. Du kan finde vejledningsmateriale om eventuel tilrettelæggelse af hjemmearbejde her og inspiration til ledelsen her. Endelig kan du læse mere om erfaringer og forventninger herunder (link til faktaark – se næste side). Det bemærkes, at erfaringerne med den hybride arbejdsform er begrænsede, og for de arbejdspladser, som kan se en hensigtsmæssighed ved brug af hjemmearbejde inden for rammerne af de fire principper, vil der formentlig fortsat være vigtige erfaringer at indhente fremadrettet.
Kortlægningen har bl.a. set på erfaringerne med hjemmearbejde under COVID-19 og forventninger til fremadrettet brug af hjemmearbejde i staten. En tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet har forestået arbejdet.