I Økonomistyrelsen spiller superbrugere en vigtig rolle i at udbrede viden om den digitale assistent, ØSA. 25 superbrugere har deltaget på et internt kursus, der har klædt dem på til at agere ambassadører.
Gennem tre moduler har superbrugere i Økonomistyrelsen fået større kendskab til generativ kunstig intelligens, viden om styrker og svagheder ved den digitale assistent ØSA samt konkrete færdigheder i at prompte. Samtidig har superbrugerne styrket deres digitale forestillingsevne, det vil sige evnen til at forstå teknologien og se nye anvendelsesmuligheder.
Superbrugerne har lært at generere nye idéer til, hvordan ØSA kan anvendes i arbejdet fx til effektiv besvarelse af spørgsmål om regnskab og økonomi, at assistere med udarbejdelse af myndighedsmateriale og at hjælpe supporteren med HR- & lønsager. Samtidig har de fået værdifuld viden, som de bringer med videre til deres kollegaer fx ved at være de første til at få kendskab til nye funktioner i ØSA og ved at agere sparringspartner på nye idéer.
"Det fede ved at blive ambassadør for ØSA har været, at jeg gennem mine kollegaer har fået øjnene op for en masse andre måder at bruge generativ AI på. Mange i Økonomistyrelsen har meget specialiserede jobs, der kræver et helt andet skillset end mit. Derfor har de også en anden tilgang til generativ AI, og hvad det kan gøre for dem…" – AI-superbruger i Økonomistyrelsen.
For at udbrede kendskabet til ØSA blandt de øvrige medarbejdere har Økonomistyrelsen desuden afholdt workshops. Workshoppen har blandt andet givet medarbejderne en grundlæggende forståelse for kunstig intelligens og introduceret retningslinjer for brug af ØSA. Herudover har Økonomistyrelsen afholdt roadshows med henblik på at styrke medarbejdernes kompetencer til at anvende ØSA i praksis med udgangspunkt i deres egen arbejdsfunktion. I den forbindelse har superbrugerne bidraget til at identificere relevante use cases i deres egne kontorer. Det har hjulpet medarbejderne på vej til at integrere ØSA i deres daglige arbejdsrutiner.
”Som en person med meget lidt teknisk indsigt var jeg meget positivt overrasket over den mængde læring og praktisk viden, jeg fik indarbejdet på workshoppen om ØSA på trods af dens korte varighed. Jeg er blevet meget klogere på ØSA og dens anvendelsesmuligheder. Det var en stor hjælp, at underviseren mødte alle deltagere på det niveau, de var på, samt formidlede den nødvendige viden på en ikke-teknisk måde, der var til at forstå for alle generationer af medarbejdere.” – Citat fra workshopdeltager.
I Økonomistyrelsen har topledelsen valgt at gå forrest og kommunikere tydeligt om potentialerne ved kunstig intelligens. Samtidig har man erfaret, at det er vigtigt at skabe motivation til at arbejde med kunstig intelligens blandt personalelederne. Personalelederne har fået til opgave selv at anvende ØSA, opfordre medarbejderne til at anvende ØSA og bruge tid på at blive fortrolige med værktøjet. Ligesom lederne har en særlig opgave med at kommunikere til medarbejderne, at ØSA er et sikkert værktøj, der kan håndtere fortrolige data. Derfor er ØSA og anvendelse heraf et løbende fokus på chefmøder fx drøftelse af brugsscenarier for ledere, så ledelsen kan gå foran.
Økonomistyrelsens Assistent (ØSA) er en chatbot, der anvender generativ AI til at besvare spørgsmål og skabe indhold. Ved hjælp af sprogmodeller kan ØSA effektivt analysere store tekstmængder, give sparring på arbejdsopgaver og danne overblik over vejledninger. ØSA fungerer både som en generisk chatbot, men specialiseres også til specifikke use cases i styrelsen. ØSA startede som et pilotprojekt med få brugere fra udvalgte kontorer, men blev i februar 2025 gjort tilgængelig for alle medarbejdere i Økonomistyrelsen. Siden udrulningen er der blevet arbejdet aktivt med anvendelse og implementering af teknologien, ligesom der løbende udvikles på nye funktioner og specialiserede use cases.
Læringsaktiviteterne er planlagt og afviklet af Økonomistyrelsens kontor for Nye Løsninger og Sikkerhed (NLS), der blandt andet arbejder med at udvikle fremtidens digitale løsninger til staten.