Hvad skal lægeerklæringen indeholde?
Lægeerklæringen skal som minimum indeholde:
- Oplysninger om tjenestemandens generelle helbredstilstand med særlig vægt på de helbredsmæssige forhold, der har ført til det aktuelle spørgsmål om evt. pensionering pga. sygdom/svagelighed.
- En beskrivelse af relevante sygdomsforløb, inkl. resultater af undersøgelser og behandlinger, gerne vedlagt journaludskrifter og kopier fra andre lægelige instanser.
- Lægelig vurdering af tjenestemandens mulighed for at genoptage sit arbejde og for at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet i det hele taget (generel erhvervsevne).
Hent informationsbrev til lægen (pdf) , kan hentes via linket, og den pågældende tjenestemand kan medbringe informationsbrevet til egen læge, når den aktuelle lægeerklæring skal udarbejdes.
For yderligere oplysninger se § 7 i cirkulære om afsked af tjenestemænd i staten og folkekirken m.fl. på grund af svagelighed og sygefravær
Alt lægeligt materiale til brug for helbredssag skal indsendes som sikker post til Sekretariatet for Helbredsnævnet på hb@naevneneshus.dk - hvad enten afsenderen er den konkrete tjenestemand eller den attestudstedende læge eller anden lægelig myndighed.
Forhøjet/kvalificeret svagelighedspension
Forhøjet/kvalificeret svagelighedspension kan tildeles, når Helbredsnævnet har vurderet, at tjenestemandens generelle erhvervsevne er nedsat til 1/3 eller derunder, og når tjenestemanden fratræder før pensionsudbetalingsalderen, der for tjenestemænd ansat før 1/1 2007 er 60 år (jf. lov om tjenestemandspension, § 7), LBK m. 510 af 18/5-2017.
Det er en betingelse for at opnå forhøjet/kvalificeret svagelighedspension (§ 7-pension), at tjenestemandens generelle erhvervsevne (vurderet i forhold til ethvert erhverv) er nedsat til 1/3 eller derunder på fratrædelsestidspunktet.
Det er vigtigt, at alle lægelige oplysninger om personens helbredsforhold omkring fratrædelsestidspunktet indgår i Helbredsnævnets vurdering og at tjenestemanden partshøres over disse lægelige oplysninger. Hvis der meget kort tid efter fratrædelsen fremkommer nye lægelige oplysninger om tjenestemandens helbredsforhold på fratrædelsestidspunktet, som ikke tidligere har været forelagt til vurdering i Helbredsnævnet, vil sagen med sådanne lægelige oplysninger kunne forelægges Medarbejder- og Kompetencestyrelsen med henblik på evt. fornyet vurdering i Helbredsnævnet.
En forringelse af den pågældendes erhvervsevne, der indtræffer efter fratrædelsen, kan ikke give ret til en kvalificeret svagelighedspension.
Sager vedrørende fhv. tjenestemænd i folkeskolen, kommuner, regioner o.l. kan kun forelægges Helbredsnævnet af den tidligere arbejdsgiver.
Læs mere - Skemaer mv.
Læs mere - Links til retsinformation.dk