Finansministeriet har indgået et toårigt statsligt overenskomstforlig med Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU) og Akademikerne med en samlet økonomisk ramme på 8,8 pct.
Det er fast praksis, at der i staten korrigeres for ændrede pris- og lønforudsætninger ifm. pris- og lønopregningen af bevillingerne på det efterfølgende års finanslov, men at der ikke ændres på indeværende års bevillinger.
Med Økonomisk Redegørelse, maj 2024 er pris- og lønforudsætningerne blevet opdateret for 2024. Økonomisk Redegørelse, maj 2024 kan findes her: https://www.oem.dk/publikationer/2024/maj/oekonomisk-redegoerelse-maj-2024/
På den ene side forventes højere statslige lønstigninger, mens der skønnes lavere prisudvikling end hvad der blev lagt til grund ved pris- og lønopregningen af finansloven for 2024. Skønnet for den statslige lønudvikling i 2024 er opjusteret fra 4,3 pct. til 5,2 pct., mens skønnet for forbrugerpriserne er nedjusteret fra 3,0 pct. til 2,1 pct. og nettopriserne er nedjusteret fra 2,7 til 0,8 pct.
Det er ikke usædvanligt, at lønskønnet for indeværende år ændres i forlængelse af indgåede overenskomster. Efter OK18 og OK21 blev skønnet for den statslige lønudvikling nedjusteret med henholdsvis 1,0 pct.-point og 0,9 pct.-point sammenlignet med de skøn, der lå til grund for pris- og lønopregningen af bevillingerne på finansloven i 2018 og 2021.
Det er ledelsens ansvar, at institutionens løbende udgifter håndteres hensigtsmæssigt inden for de gældende økonomiske rammer.