På denne side finder du information om departementschefernes løn samt de årlige lønforbedringer siden 2012.
Departementschefers løn (ekskl. pension) er i udgangspunktet sammensat af følgende løndele:
Funktionstillæg ydes til departementschefer, der referer til en minister, der er formand/medlem af regeringens koordinationsudvalg og/eller regeringens økonomiudvalg. Funktionstillægget ydes dermed kun, så længe departementschefen referer til en minister, der varetager den anførte funktion.
Ved ministerens tildeling/bortfald af formandskab/medlemskab i løbet af en måned, skal tillægget tildeles/stoppes. Ved tildeling af formandskab/medlemskab ydes tillægget fra den 1. i måneden, og ved bortfald af formandskab/medlemskab ophører tillægget med udløbet af måneden for bortfald.
Statens Administration udfører indberetninger af tildeling/bortfald af funktionstillæg. Uanset om der normalt benyttes Statens HR eller Statens Administrations lønportal, skal indberetningerne om tildeling/bortfald foretages af det enkelte ministerie via Statens Administrations lønportal.
Der gennemføres én gang årligt en lønjusteringsproces for departementschefer, hvor der forhandles mellem Finansministeriet (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen), Akademikerne og Djøf om evt. forhøjelse af departementschefernes personlige tillæg, evt. omklassificering og tildeling af ekstraordinære pensionsbidrag. Evt. forhøjelse af personlige tillæg og omklassificering sker på grundlag af en samlet vurdering af den enkelte departementschefs kvalifikationer.